Hasselt, 8 december 2017 – Wie vandaag vertoefde in Hasselt, kent nu ongetwijfeld Stokerij Vanderlinden. Daarvoor zorgde de DigiBuzz, het grote digitaal reclamebord op wielen van Telenet Business. Naast deze rijdende reclame, kreeg de winkel ook nog een Facebookcampagne en gedurende een week gratis digitaal advies met opvolging cadeau. Dit alles kadert in het initiatief ‘Scoor Lokaal Met Digitaal’, waarmee Telenet Business zoveel mogelijk Vlaamse ondernemers en KMO’s wil ondersteunen bij het online promoten van hun business.
Begin november kregen meer dan 25.000 lokale ondernemers de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de Telenet Business-actie. Ook Olivier Vanderlinden van Stokerij Vanderlinden schreef zich in en was bij de meer dan 200 ondernemers die werden geselecteerd. “Wij zijn nog maar net gestart met de stokerij en dus nemen wij elke kans om wat extra promo te maken voor onze zaak in dank aan. De DigiBuzz vinden wij een leuk initiatief en bovendien schenkt het ons meer visibiliteit. Ook de Facebookcampagne en het digitaal advies zijn mooi meegenomen. Wij zijn al actief op Facebook, maar tot nu toe hadden we hierop nog geen advertentiecampagne gedaan. Hier konden we dus wel wat advies gebruiken. ”
Digitale plankenkoorts
“Scoor Lokaal Met Digitaal’ sluit aan bij De Digitale Versnelling, een actie die in maart 2017 werd gelanceerd door Telenet Business. 15 experts werden op pad gestuurd om ondernemers en KMO’s digitaal advies te verschaffen. Uit Gfk-onderzoek[1] in opdracht van Telenet Business blijkt immers dat een vierde van de zelfstandigen geen tijd heeft om na te gaan hoe online toepassingen hun zaak zouden kunnen promoten of laten renderen. Maar liefst 43% heeft geen website, 56% heeft geen Facebookpagina en 34% geen van beide.
Stijn Vander Plaetse van Telenet Business: “40% van de ondernemers zit ook nog met vragen over hoe ze hun zaak kunnen promoten op sociale media. Nochtans bereik je zo zoveel meer potentiële klanten. Met de lancering van deze nieuwe campagne willen we de digitale plankenkoorts die nog steeds heerst, verlagen en ondernemers helpen om de stap naar online aanwezigheid te zetten.”
Online en offline aanwezigheid
Telenet koos bewust voor een combinatie van online advertising en een meer traditionele vorm van reclame. Het wil hiermee aantonen dat beide manieren van reclame maken elkaar niet in de weg hoeven te staan. De kracht zit hem net in de juiste mix van online en offline aanwezigheid van een zaak of onderneming. Olivier is alleszins heel tevreden met de actie: “We kregen in een mum van tijd heel wat fijne reacties op onze promo op de DigiBuzz. Hopelijk creëert de Facebookcampagne een even gunstig effect voor onze zaak. De campagne heeft drie dagen gelopen, binnenkort krijgen we een analyse van de Telenet Business-specialisten. We zijn heel benieuwd naar het resultaat.”
[1] Representatief online onderzoek uitgevoerd door Gfk in opdracht van Telenet Business in januari 2017